Ile kalorii ma olej kokosowy?

Popularność rozmaitego zastosowania oleju kokosowego sprawiła, że coraz chętniej pojawia się także w naszej kuchni. Osoby dbające o szczupłą sylwetkę, liczące kalorie często rezygnują jednak ze spożywania tego produktu, gdyż olej kokosowy kalorie zawiera i to wcale niemałe! Czy należy się ich obawiać?

Olej kokosowy kalorie

Faktem jest, że w 100 gramach produktu, jakim jest olej kokosowy, znajdziemy ok. 900 kcal. Czy wprowadzając do naszej zdrowej diety olej kokosowy kalorie powinny nas odstraszać? Wszystko zawdzięczamy odmiennej budowie tego oleju w stosunku do olejów innego pochodzenia. Faktem jest też, że ok. 90% tłuszczów w oleju kokosowym to tłuszcze nasycone. Trzeba wiedzieć, że nie wszystkie tłuszcze nasycone powstają w ten sam sposób. O sposobie trawienia tłuszczy decyduje długość łańcuchów atomów węgla w tłuszczu. Tłuszcz oleju kokosowego budują średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (MCFA). Dzięki temu kwasy tłuszczowe w organizmie nie są magazynowane. Organizm transportuje je bezpośrednio z krwiobiegu do wątroby, gdzie są szybko metabolizowane w energię, nie otłuszczając wątroby. Kwasy MCFA mają niezwykłą zdolność do rozkładu jeszcze w jamie ustnej i to bez udziału enzymów trawiennych z trzustki. Ta cecha powoduje, że olej kokosowy może istotnie wspomagać terapię zaburzeń ze strony układu pokarmowego.

Badania przeprowadzone w latach 60-tych i 70-tych XX w. na wyspach pacyficznych Pukapuka i Tokelau pokazały, że mimo diety mieszkańców tego regionu świata bogatej w tłuszcze nasycone oleju kokosowego (35-60% kalorii w posiłkach) nie obserwowano otyłości. Mieszkańcy byli w przewadze szczupli, bez problemów trawiennych.

Olej kokosowy a odchudzanie

Istnieje wiele zależności między olejem kokosowym a procesem odchudzania oraz właściwości istotnych w zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diecie. Wyjaśniamy kilka z nich.

Co odchudza bardziej: olej kokosowy czy oliwa z oliwek?

Olej kokosowy może służyć w diecie jako wspomagacz redukcji tkanki tłuszczowej. W 2008 roku amerykańscy badacze opublikowali wyniki badań na grupie 49-osobowej z problemem nadwagi, którzy stosowali porcję oleju kokosowego lub oliwy z oliwek. Utrata wagi osób stosujących olej kokosowy wynosiła średnio 3,5 kg, zaś w przypadku oliwy średnio było to tylko 1,5 kg.

Ograniczenie uczucia głodu

Kwasy tłuszczowe odpowiadają za uczucie sytości. W ten sposób olej kokosowy przyczynia się do zmniejszenie apetytu, skutecznie ogranicza chęci na podjadanie pomiędzy głównymi posiłkami.

Otyłość brzuszna a olej kokosowy

Wpływ oleju kokosowego na odchudzanie dotyczy także newralgicznej, w tendencji do odkładania się tłuszczu, strefy brzusznej. Badania przeprowadzone przez światowych naukowców w Brazylii w 2009 roku wskazały, że olej kokosowy wywiera istotny wpływ na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej z okolic brzucha. Badania zorganizowano na 40-osobowej grupie kobiet w wieku średnim zamieszkałych w Brazylii z wyraźną otyłością brzuszną. Osoby poddane badaniu spożywały dwie łyżeczki (30 ml) oleju kokosowego dziennie przez okres dwunastotygodniowy. W efekcie przeprowadzonych badań naukowcy odnotowali zmniejszenie się obwodu w talii w grupie badawczej. Dodatkowo trzeba wiedzieć, że badania z wykorzystaniem oleju sojowego jako placebo nie dały takich rezultatów.

Tłuszcze nasycone idealne do smażenia

Dbając o zdrowie i szczupłą sylwetkę istotne jest to, na czym smażymy produkty spożywcze. Taki rodzaj obróbki termiczny, jakim jest smażenie, powinien być przeprowadzany z użyciem tłuszczy nasyconych. Olej kokosowy jest najbardziej nasyconym tłuszczem, jaki występuje w przyrodzie, dlatego też najlepiej nadaje się do smażenia. Główną zaletą tłuszczy nasyconych w kontekście smażenia jest właściwość takich tłuszczy w postaci wyższej temperatury dymienia. Temperatura dymienia odnosi się do momentu, w którym ogrzewany tłuszcz rozpoczyna proces rozpadu na glicerol i wolne kwasy tłuszczowe. W tym momencie olej traci swoje właściwości odżywcze. W przypadku oleju kokosowego temperatura dymienia wynosi 185-205°C. Dla porównania oliwa z oliwek, posiadająca wielonienasycone tłuszcze bardzo podatne na rozkład w wysokich temperaturach, do smażenia się nie nadaje.

Więcej na stronie: https://pieknojestwtobie.com/ile-kalorii-ma-olej-kokosowy-czyli-dieta-odchudzajaca-a-olej-kokosowy/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *