Funkcje, jakie pełni tryptofan w organizmie

Tryptofan jest to bardzo potrzebny organizmowi, aminokwas. Co ważne, organizm nie może go sam wytworzyć. Wyżej wymieniony aminokwas można dostarczyć wyłącznie z pożywieniem. Wyżej wymieniony aminokwas można dostarczać razem z suplementami, gdyż nie zawsze sama dieta może w pełni uzupełnić ten składnik w organizmie. Suplementy diety, zawierające tryptofan poleca się zwłaszcza osobom, które borykają się z problemami złego samopoczucia. Również warto uzupełniać ten wyżej wymieniony składnik w przypadku gdy ktoś ma problemy z bezsennością. Wyżej wymienione suplementy diety z tryptofanem, mogą być także korzystne na przykład w zespole napięcia przedmiesiączkowego. Również tryptofan polecany jest zwłaszcza przy migrenach.

Trzeba wiedzieć, iż tryptofan należy do aminokwasów tak zwanych egzogennych. Nie są one co prawda wytwarzane samodzielnie przez organizm, natomiast muszą być do niego dostarczane koniecznie wraz z dietą. Tryptofan jest konieczny między innymi do produkcji białek, enzymów oraz tkanki mięśniowej. W organizmie ludzkim, tryptofan pełni wiele bardzo ważnych funkcji, takich jak:

  • w znacznym stopniu zmniejsza on nadpobudliwość,
  • zmniejsza poziom napięcia,
  • reguluje skutecznie nastrój,
  • wpływa na laktację u kobiety,
  • poprawia odporność,
  • bierze czynny udział w wytwarzaniu serotoniny,
  • bierze udział w wytwarzaniu melatoniny,
  • odpowiada za dobry sen,
  • reguluje przemianę materii,
  • wpływa na wagę ciała,
  • wpływa na kondycję włosów,
  • przeciwdziała depresji,
  • wpływa na metabolizm węglowodanów.

Źródła tryptofanu w pożywieniu

Wspaniałymi źródłami tryptofanu są między innymi produkty bogate w białko. Jako przykład produktu bogatego w białko może być na przykład chude mięso. Ryby także stanowią wspaniałe źródło tryptofanu. Żółty oraz również biały ser, może być świetnym też źródłem. Mleko zawiera dużo tryptofanu, podobnie jak na przykład produkty sojowe. Warto również włączyć do swojej diety, nasiona roślin strączkowych, w celu uzupełnienia tego aminokwasu. Pestki dyni oraz jajka także są bogate w tryptofan. Inne źródła tryptofanu są następujące: ser mozzarella, cielęcina, pierś z kurczaka, tuńczyk, otręby z owsu, biała fasola gotowana. Warto włączyć te wyżej wymienione produkty do swojej diety, aby uzupełnić tryptofan w organizmie. Tryptofan znajduje się w produktach z reguły łatwo dostępnych, więc nie powinno być żadnego problemu z jego uzupełnianiem. W ten sposób uniknie się niedoborów i organizm będzie znacznie lepiej funkcjonował.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *